Stundande sommar

Även om sommaren just nu känns långt borta med snö och hagel ute, är det redan sommar i mitt pysselsinne.
I juni åker jag, Kotten och mina föräldrar till Rom och Kotten måste ha svala sommarkläder till dess. Soldräkter, shorts och byxor står på agendan. Det finns väl inte mycket som är svalare än shorts i ren bomull? Men finns det att köpa? Nop! Tur det går snabbt att göra och så mycket roliga tyger det finns. Lite enkla t-shirts till det och Kotten är redo för en varm semester!

Först ut var en ny filt till vagnen. Den han har nu är i fleece och velour, lite i varmaste laget i Rom, hoppas jag. Filten syddes när vi var iväg med syjuntan. Soldräkten påbörjades där, men sen fråntogs jag ansvaret för elektriska prylar efter några glas vin ;)
Det fick övergås till virkande efter det.


Mönster: inget. 1 x 1 m utklippta tygstycken.
Material: trikå på ena sidan och stretchfrotté på andra. Trikån är från stoff och stil och frottén är från en tygaffär i Helsingör.
Positivt/negativt: så snabbt och enkelt att göra. Materialkostnaden så liten och hundratals kronor billigare än att köpa en färdigsydd filt.

En sommardräkt till Kotten är nästan klar (tryckknappar ska på). Ser ut att kunna vara skön.
Mönster: ottobre 2008.
Material: tunn trikå från en tygaffär i stan. Röd mudd från Stoff och stil.
Postivt/negativt: Tog längre tid att göra än jag trodde. Tycker egentligen inte om att den är omlott, blir dubbelt tyg över magen och då dubbelt så varmt.
Har hittat ett annat mönster som nog går mycket fortare att sy och som inte är omlott. Ska prova det snart.


Sist ut: börjat sy en kappa i röd manchester till M som snart fyller 1 år. Lite pilligt för att få det bra, men jag arbetar flitigt. Återkommer med fler bilder efterhand.

Kommentarer

Populära inlägg